Verwondering

7 maart 2019 - Malelane, Zuid-Afrika

94753E2A-AABD-452C-A1E8-84BA9152029A

Ik ben vroeg wakker en ik lig te luisteren naar de vogels. de meest mooie riedeltjes maken ze.

Nog drie dagen en dan vlieg ik weer terug. Wat gaat de tijd snel. We hebben veel werk verzet goede gesprekken gehouden en ik heb zoveel ervaren!! Vandaag is het een drukke dag. Ik loop vanmorgen met de Youth Facilitator mee om haar aan het werk te zien. Vanmiddag wil ik het verslag van onze werkbezoeken afmaken. Vanavond is er een galadiner voor de docenten. Een aantal docenten hebben zeer goed gepresteerd en zullen beloond en geëerd worden. Ik moet wennen aan die prestatiecultuur. Het is interessant hoe dat hier werkt. Men gaat voor 100% slagen van de leerlingen. Scholen worden daarvoor ook beloond en streven er naar om de beste scool te zijn met de hoogste slagingspercentages. Ze krijgen trofeeën die je bij de principals op hun kantoor vaak ziet staan. De docenten geven extra lessen na schooltijd maar ook in het weekend om de leerlingen naar een hoger level te brengen. Kinderen leten hier in twee talen. Siswati en Engels. Vaak spreken en kennen ze nog maar weinig Engels wanneer ze naar de middelbare school gaan, dit maakt het extra moeilijk. De klassen zitten vol met soms 60-80 leerlingen waarbij niet iedereen een stoel heeft en sommige leerlingen zijn zo moe dat ze slapen in de klas. De lessen gaan volgens een methode die het departement van educatie voorschrijft. De directeur van de school moest vorige week naar een meeting met meer dan 800 directeuren uit deze regio met management en staf om te luisteren wat de nieuwe richtlijnen zijn voor het komende jaar. Wanneer je daar niet aanwezig bent wordt dit gerapporteerd en moet je verantwoording afleggen. Er was geen goede parkeergelegenheid geweest, zo vertelde hij. Dus chaos. Hij was een hele dag kwijt en ik vroeg hem of hij iets nieuws gehoord had waarover hij nog niet geïnformeerd was, helaas moest hij toegeven dat het allemaal bekend was.

Dus hoge resultaten zijn belangrijk en de condities en support is laag. De leerkrachten krijgen niet betaald of een vergoeding voor de extra lessen die ze geven. Het departement van educatie stimmuleert deze lessen en wil dat scholen hier aan werken echter zonder tegemoetkoming.

Dus als een klas hoge prestaties heeft in bepaalde vakken wordt de docent daarvoor in de school geëerd. Een andere gedachte is dat wanneer je de lat hoog legt zowel leerlingen als leraren gepusht worden daaraan te voldoen. Ook al weet men van binnen dat sommige leerlingen dit niet gaan halen. Men wil echter de leerlingen de boodschap geven en laten leren dat ze het beste uit zichzelf moeten halen En moeten streven naar het hoogste resultaat. Ook discipline en verantwoordelijkheid staan hier hoog in het vaandel. Gisteren ochtend waren er tien meiden bij de poort. Een van hen had examen maar was te laat. Ze had haar haar geknipt en het was niet volgens de regels van de school En moest naar huis om haar ouders op te halen. Deze waren niet gekomen dus daar stond ze wat onhandig bij de poort. Na een onderhoudend gesprek met de directeur mocht zijn naar binnen. De school herft een hele lange lijst met haarvoorschriften. Blijkbaar leert men discipline door zichtbare regels te maken die leerlingen na moeten komen, zo ook hun uniformen. Er stond een meisje met 1sok bij de poort die haar andere sok  een andere leerling had gegeven. Het was een onduidelijk verhaal waarom ze dit gedaan had maar ze moest ook naar huis en het haar ouders melden en ze kwam terug zonder ouders met nog steeds 1 sok. Ze moeten verantwoording dragen voor hun spullen en dat gaat hier strikt. ook al hebben ze een slecht uniform ook dan moeten ze er veranwoording voor dragen. Er was een jongen die gisteren nieuwe schoenen kreeg. Hij liet zijn oude schoenen, die geen schoenen meer waten achter. Het kind was zo blij met zijn nieuwe schoenen. Ik werd gecorrigeerd dat ik ze niet had meegegeven want je gooit hier geen kleding weg het vertelt je namelijk waar je vandaan komt en die oude schoenen zouden hem herinneren aan de tijd dat hij het moeilijk had. Bijzonder om dit te horen en hier de cultuur een heel klein bertje te begrijpen. Ik blijf me verwonderen!!

B82C3436-7D9E-4E24-870E-3736E181AC1FD9547E9F-4E21-41A5-A7B0-71D2DF320C6C

1. Marije:
    7 maart 2019
    Tjee zeg, wat een prestatiecultuur inderdaad, en wat streng qua voorschriften ook. Is dat iets wat in heel Z-Afrika zo is?
  2. Monique:
    7 maart 2019
    Zo niet jij, ben benieuwd wat dat met jou doet wat er in je omgaat. Geniet nog van de laatste dagen op deze bijzondere locatie.
  3. Annemiek:
    7 maart 2019
    Tjonge , wat een andere cultuur zeg als je dat lesst staat zo ver van je bed , en die strikt heid en regels en scoren ....
    liefs , en be blessed