Youth facilitator

25 februari 2022 - Malelane, Zuid-Afrika

We beginnen wat meer in duo’s op te splitsen. Vandaag en gisteren zijn Nan en ik met het werk van onze Youth Facilitator bezig geweest. We hebben haar gisteren gesproken. Wat is ze gegroeid in haar werk. Ze is echt onmisbaar voor de school en weet precies wat ze doet.

In de ochtend had ze een  interview met Jesra voor onze documentaire over 25 jaar Yebo en kijken terug naar de impact en het nu en de toekomst. We willen verhalen en lessen delen.

In de auto op weg maar een plek waar we even met haar buiten de school kunnen praten (anders wordt ze voortdurend onderbroken) vertelt ze dat het interview haar heel veel heeft gebracht. Door alle  vragen die gesteld werden is ze zich bewust geworden dat haar werk niet gewoon werk is maar echt veranderingen brengt en het  haar meer focus en het gevoel dat ze het niet voor mensen doet om gezien te worden maar voor haarzelf en haar interne passie.een mooier effect en compliment voor Jesra  kan ik mij niet voorstellen. Ik ben er heel blij mee.
We praten uren over haar werk en de issues en mooie successen. Ze is erg blij en nodigt ons bij haar thuis. Athans dit gaat altijd op een indirecte manier. We hebben helaas geen tijd meer want voor het donker willen we terug zijn en het is al tegen kwart voor 6. Dus zetten we haar af en beloven op bezoek te gaan.
Covid heeft hier een sterke wissel getrokken. Er eaten kinderen alleen op het erf en Dansile heeft de namen van de kwetsbare  kinderen uit de hope club (80) doorgegeven. Terwijl de moeders kookte ging zij illegaal de straat op op zoek naar de kinderen om hen eten te brengen en the horen hoe het met hen gaat. Ze heeft  begrafenissen georganiseerd voor een gezin waar de ouder van overleed. Ze is als  een moeder voor de leerlingen van de school. Ze kent ze, weet wat er aan de hand is en ontlast de leerkracht door het brengen van huisbezoeken, zorgdragen voor extra eten, vragen, maandverband etc. De leraren zijn heel blij met haar werk. Zo kunnen leerlingen zich concentreren op de les en hoeven zich minder zorgen te maken want mom Danslile is als een steun voor hen. Gisteren spaken we haar mentor en hij benadrukte onder andere hoe belangrijk het  is voor een kind om iemand te hebben die voor je zorgt en je motiveert. Die zijn netwerk inzet voor jou. Een persoon kan het verschil zijn!! Wij denken vaak bij problemen op grote schaal; wat kan ik doen? Investeer in een persoon en je het verschil maken in generaties! Never loose hope! Ivo heeft onze YF computer les gegeven en zal dat nog een keer doen. Levi gaat met Nan en mij mee naar een gesprek met de mentor en verantwoordelijke van de organisatie die haar steunen en financieren. Zij hebben het YF programma opgezet en haar getraind maandelijks komt haar mentor op bezoek voor supervisie. Hij houdt haar scherp steunt haar bij lastige issues. Er zit veel kennis en ervaring in deze organisatie. Levi mag al zijn vragen stellen die hik zelf heeft en die vanuit zijn studie maar voren komen. Over gender gelijkheid en of ongelijkheid in dit land. Kansen verschil kunnen maken. Heel fijn om hun reflecties te horen. Ze zijn van grote waarde! Ze vetellen dat ze een horloge ontwikkelen dat als een sos werkt voor kwetsbare kinderen. Waar ze direct een voor hun vertrouwd persoon aan de lijn krijgen. Een ingenieus plan en er zit veel uitdenkwerk achter. Ze gaan youtleaders trainen hoe hiermee om te gaan. Ontwikkelen programma’s en gaan twee jaar een pilot starten. Een waanzinnig idee! Er is hier nog steeds veel geweld en misbruik tegen kinderen en jongeren. We willen dit tegengaan door hen veilig te stellen en beschikbaarheid te geven tot een persoonlijke hulplijn. Ik ben super enthousiast over dit programma en ga in Nederland in mijn netwerk en met de samenwerkingspartners op zoek naar mogelijkheden. Vooral jongeren trainen en supporten vind ik belangrijk!

FD7D0EA1-5A9A-4B65-A6C4-A252F678EDBCDDE1E311-3765-4C07-B5C2-7E09E5D47540

1. Annemiek:
    25 februari 2022
    Wow wat bijzonder allemaal en ook om te lezen hoe initiatiefrijk ze zijn, en de kracht en drive waar Voor leven heel inspirerend.