Uniformen en de Youth Facilitator

6 maart 2019 - Malelane, Zuid-Afrika

63894AA2-E850-40C4-9326-2EFF45F4ECC9

De youthfacilitator die we op school hebben wordt door ons gesonsord en is in dient van Mamkhulu. Maandag hebben we met de oprichster en pastor van deze organisatie gesproken over de voortgang. Ze zijn zeer tevreden over haar werk en ze is erg goed in het begeleiden van de kinderen. Ze is een pittige dame en ze weet waar de leerlingen mee worstelen. Ze kent alle kinderen in de school. Ze is zelf moeder en heeft geen gemakkelijk leven achter zich. De leerlingen vertrouwen haar.

Ze begeleidt ouders en leerlingen bij het aanvragen van  geboortecertificaten. Er zijn veel leerlingen uit Swaziland. Als je daar geboren bent wordt je niet automatisch in Zuid Afrika geaccepteerd. Daarvoor moeten je ouders je in Afrika als kind erkennen. Helaas zijn er veel schrijnende situaties waarin vaders niet  in beeld zijn en soms ook moeders niet. Dan ben je als kind kansloos of zoals iemand vertelde die zo boos was over deze wetgeving dat ze bij de gemeente had gezegd: vertelt u mij masr in welke afvalcontainer ik dit kind moet doen. Het is zo‘‘n machteloze situatie! . In Swaziland is het onderwijs niet kosteloos. De koning van Swaziland houdt er een bijzonder regiem op na dat negatief is voor bijv. Onderwijs. Ouders moeten voor primaryschool al veel geld betalen. Veel kinderen kunnen daardoor niet naar school of worden dus bij kennisen of familie in Zuid Afrika  gebracht om naar school te gaan. Sommigen, zoals onze huidige student die we supporten, gaan op  jonge leeftijd (15 jaar bijv) alleen op een kamertje (echt zonder iets) wonen om naar school te kunnen. Hij leefde in een afschuwelijke omstandigheden en ging elke dag naar de middelbare school om zo toch kans op vervolg te hebben. Maar dan moeten ze examen doen in grade 12 en moeten ze een ID hebben en geregistreerd zijn in Zuid Afrika. Daar ontstaan de problemen.

Gelukkig is de YF  heel ondersteunend en brengt huisbezoeken, reist met de leerlingen mee naar instanties om hun te ondersteunen. Ze is echt zo onmisbaar in de school. ik ben zo dankbaar vor de sponsoring die we als Yebo ontvangen want daarmee kunnen we de Youth Facilitator op school laten werken. Haar inzet is overigens onbetaalbaar!

Mijn zoon Jesra heeft op school tijdens een valentijnsactie geld ingezameld om voor YEBO. Het is een groot bedrag waar we hier de leerlingen verder mee kunnen helpen. We hebben er gisteren schoenen, blouses, rokken en pantalons van gekocht voor de kwetsbare kinderen. De Youth Facilitator is maandag en dinsdag alle klassen rond gegaan en heeft de meest needy leerlingen geselecteerd. Helaas zijn dat er veel maar gelukkig hebben we veel uniformen kunnen kopen zodat we verl kindetenweer verder helpen. Zeker op de leeftijd van de leerlingen op de middelbare school groeien ze hard en hebben vaak geen goed passend of een versleten uniform.

Vandaag gaan we hen daarmee blij maken. Jesra en Lucas hebben een filmpje gemaakt met uitleg en motiverende woorden. Dit ga ik aan de leerlingen laten zien. Ze zullen dat heel bijzonder vinden en zich speciaal en gezien voelen. Iedereen is zo ontzettend dankbaar wat deze jongens voor elkaar hebben gekregen!! De impact van deze actie is onvoorstelbaar groot. Ook omdat het jongens zijn van dezelde leeftijd als veel leerlingen. En dat een school als het Ulenhof dit heeft ondersteund is echt mooi!! Wij zijn heel dankbaar en enthousiast dat er weer een hoop kinderen geholpen zijn.

Ook de leerkrachten in de school zijn de afgelopen jaren erg ondersteunend. Zo zijn er veel leerkrachten die maandelijks naar onze Youth Facilitater komen voor maten en voor een kind een nieuw uniform kopen. Vaak willen ze niet dat de kinderen dit weten en doordat de YF er is zijn deze dingen mogelijk.

Vandaag moeten we vroeg op school zijn om de kleding uit te delen. We voelen ons zo gesteund en ik raak ook erg enthousiast door de actie van Jesra en Lucas!! Dank jullie jongens voor je inzet en de impact die het op deze leerlingen heeft is heel groot!!

A7ED5410-6E61-44C8-A538-7505451AD459

1. Monique:
    6 maart 2019
    Trots op de jongens dat zij de actie hebben uitgezet maar ook een film hebben gemaakt met motiverende woorden. Kippenvel!
    Dat moet een fantastisch moment zijn om veel nu deren blij te kunnen maken.
    Respect voor de youthfacilitatoryouthfacilitator z als niet gemakkelijk zijn maar zo belangrijk!
  2. Annemiek:
    7 maart 2019
    Gaaf zeg , en leuk om foto’s te zien !!!!