Zondags genieten

4 maart 2019 - Nkomazi, Zuid-Afrika

CFA7AB6E-05E2-408C-A54E-15B10F46299A

Het is goed en gezond om een dag in de week tot rust te komen. We hadden onze dag met twee dingen gevuld. Als eerste een bezoek aan de Anglicaanse kerk in Schoemansdal. De directeur van de school waar we hier mee samenwerken is tevens pastor van deze kerk.

We waren uitgenodigd en werden om tien uur verwacht in de kerkdienst, die overigens al een tijdje bezig was. Al gauw werden we hartelijk onvangen door de pastor en werden we naar voren gevraagd voor een lied en een testimony. Dat laatste was onverwacht maar gelukkig niet moeilijk om te doen! Ik heb verteld hoe ik jaren geleden hersteld ben van een herseninfact waarin ee voor mij twee belangrijke sleutels waren. Namelijk de steun en support van mijn omgeving en het gebed en bezoek van de voorganger van de kerk waar ik deel van uit maak. Hij kwam iedere week gedurende een periode van twee jaar elke woensdag voor mij te bidden. Dit was zo bemoedigend en herstellend!  De kerkgemeeenschap was zo bemoedigd na de dienst gingen een aantal vrouwen, aangemoedigd door mijn verhaal naar een zieke vrouw in het ziekenhuis gingen, om voor haar te bidden. Support en geestelijke steun zijn twee sleutels die zo ontzettend belangrijk zijn om hoop te geven en aangemoedigd te blijven, zeker in situaties waar er geen hoop meer is of hoop vervlogen lijkt te zijn.

Natuurlijk waren we  voorbereid op het zingen van een lied en hadden we twee liederen  uitgekozen en geoefend. Het eerste lied ging over een klein licht dat we mogen verspreiden: “This little light of mine,..... Het tweede lied was: “He’s got the whole wold in His hands ”.

Ik had mijn kleine reisgitaar weer bij me en samen hebben we in de kerk en met de hele kerkgemeenschap deze liederen gezongen. We hadden er nog wat leuke variaties op gemaakt zoals: He”s got the Umkhulu‘s and the Gogo’s in His hands (Dat betekent opa’s en oma’s in het Swati). Het is een feest om samen te zingen en plezier te hebben, helemaal wanneer ik mij realiseer dat we daar met dat kleine gitaartje staan iedereen stralend swingend en zingend mee doet..

Om 13.30 reden we terug naar Malelane voor onze volgende afspraak met onze oud student en zijn vrouw en kinderen. We hadden hen in onze cottage uitgenodigd om samen tijd door te brengen, bij te praten en te eten.

Het was zeer gezellig en genoeglijk. De kinderen hadden veel aandacht voor hun cadeautjes. We hebben ze memory leren spelen en ook de ouders hadden zoveel plezier! We hebben zo ontzettend gelachen en plezier gehad, helemaal toen het cadeautje werd uitgepakt van een typisch Hollands beeldje met een jongetje en meisje die elkaar gaan kussen. Ze kwamen niet meer bij.

Wat een plezier kun je samen hebben met zoveel kleine eenvoudige dingen. Dat is genieten op z’n best!!

1. Marije:
    4 maart 2019
    Mooi! En ook dankbaar lijkt mij. Geniet ze!
  2. Annemiek:
    4 maart 2019
    Wauw , wat leuk en mooi zeg en die foto van jullie ! Stralende meiden zie ze shinen 😄
  3. Monique:
    5 maart 2019
    Dagmar wat bijzonder mooi om samen te zingen en dit mee te maken. Wat zal dat mooi geklonken hebben, en wat een plezier zal het zijn geweest. Dat is niet te beschrijven, daar moet je zelf bij zijn om te weten hoe het is. Toch zoals jij het beschrijft, lijkt het alsof ik er een beetje bij ben geweest. Dankjewel dat je de moeite neemt dit met ons te delen.
    Super dat je zoveel plezier samen kunt hebben met een Hollandse momeryspel. Geniet nog van deze bijzondere tijd en de mensen om je heen. Ik geniet op afstand met je mee.